Als je fietsen repareert en die verkoopt via Marktplaats, ben je dan hobbyist of ondernemer? Bij welk aantal ligt de grens?
Dat is de vraag waar de Belastingdienst mee worstelt, blijkt uit een interne memo die de NOS na een WOB-verzoek in handen heeft gekregen.
Het onderscheid tussen ondernemerschap en hobbyisme is door de opkomst van de interneteconomie vervaagd. Het verhuren of verhandelen van goederen en diensten is voor gewone consument steeds makkelijker geworden via platforms als Marktplaats, Airbnb en Snappcar. Maar wanneer doe je het voor een extra zakcentje en wanneer run je een bedrijf?
Iemand die af en toe zijn woning verhuurt via Airbnb wordt door de fiscus gezien als hobbyist. Pak je het grootschaliger aan, dan ben je ondernemer. Waar precies de grens precies ligt, is onduidelijk.
“Moet de thuiskok die vier keer per jaar zijn woonkeuken openstelt als thuisrestaurant als ondernemer worden gezien? En wat als dit niet vier keer maar 24 keer is?”, stelt het Expertisecentrum Handhaving en Intelligence in de verkenning.
Inkomstenbelasting
Hobbyist of ondernemer is een wezenlijk verschil, want dat bepaalt hoeveel belasting hij of zij moet betalen. Als je bijvoorbeeld regelmatig je slaapruimte verhuurt via Airbnb, moet je inkomstenbelasting betalen over 70 procent van de inkomsten, als het je eigen huis is.
Bijna niemand geeft de inkomsten ook daadwerkelijk op, in de wetenschap dat de Belastingdienst hier nauwelijks op controleert. Dat blijkt min of meer ook uit de interne memo, al zijn de passages hierover in de verkenning weggelakt.
"De toename van het aantal kleine ondernemers brengt uitvoeringskosten met zich mee, terwijl er nauwelijks inkomsten tegenover staan", aldus de verkenning. Met andere woorden: het kan voor de Belastingdienst niet altijd uit om te controleren of iedere ondernemer in de interneteconomie zijn inkomsten netjes heeft opgegeven.